7 gode grunner til at 3D visualisering av boliger øker salget
Nå har det blitt standard i boligannonser på finn å vise 3D visualiseringer av prosjekterte boliger og oppussingsobjekter. Legger man kun ut arkitekttegningene på en boligannonse nå til dags, vil kundene heller trykke seg videre til neste annonse.
Men det er også stor forskjell på kvaliteten på 3D illustrasjonene man ser i Finn-annonsene. Noen ser ut som bilder fra spillet «the sims», og klarer ikke å vise kunden ordentlig hvordan boligen vil se ut når det er ferdig.
Boligvisualisering handler nemlig om langt mer enn korrekt plassering av vegger og dører. Det handler om å kommunisere varme og sjarm.
Møbler, lys, kameravinkler, detaljer og den gode kvaliteten på 3D bildene er alle en del av x-faktoren som selger.
Her er 7 gode grunner til at 3D visualisering av boliger øker salget:
1. 3D-visualiseringer tiltrekker interesse fra den «riktige» kunden
Ettersom 3D visualiseringene lages nettopp med tanke på din målgruppe, vil de tiltrekke oppmerksomhet fra de riktige kundene.
Bildene vil hjelpe potensielle kunder med å forestille seg hvordan det vil være å bo her, og det forenkler valget til kunden.
3D illustrasjoner lar deg presentere mer enn bare konkrete fakta for kjøperen. Bildene henvender seg direkte til dine potensielle kunders følelser, og stimulerer deres drømmer for fremtiden. De skal kunne forestille seg et liv i denne boligen, på en måte som ikke lar seg gjøre kun ved hjel av fakta og plantegninger.
3D bildene skal vise mer enn en eiendom eller et rom, det skal vise et hjem og en fremtid. De snakker direkte til kundens følelser, og skal overbevise dem om at dette er boligen for de.
Du kan se på 3D bildene som et filter – Potensielle kunder vil kontakte deg, og dermed vil du få bedre konverteringsrate.
2. Visualiseringer er bedre enn tegninger og bilder
Om man kun viser arkitekttegningene i finn-annonsen, vil det være vanskelig for kunden å se for seg hvordan boligen vil se ut når den er ferdig.
Mange synes for eksempel det er vanskelig å forstå en teknisk plantegning, og kunden føler seg ikke trygg på å kjøpe en bolig på prospekt basert på 2D tegninger.
Men når de får se detaljerte og virkelighetstro 3D visualiseringer av boligen, får de en følelse av hvordan det faktisk vil være å bo i sitt nye hjem.
Dette gir de tryggheten til å kjøpe sin drømmebolig, til og med før man har satt i gang byggearbeidene.
3. 3D visualiseringer er enkle å dele på sosiale medier
3D visualiseringer i topp kvalitet tar seg meget godt ut i sosiale medier, og folk liker å dele slike bilder.
Potensielle kjøpere og andre kommenterer, deler og tagger ofte samboere, familie og venner på disse bildene, og slik kan 3D visualiseringene av ditt prosjekt gå viralt.
Jo flere som ser 3D illustrasjonene av ditt prosjekt, jo mer sannsynlig er det at du finner en kjøper.
Vi legger ut våre 3D visualiseringer på våre sosiale medier, som gir ditt prosjekt mer synlighet.
4. 3D illustrasjoner ser alltid perfekte ut
Alle som har solgt en bolig tidligere vet at det å holde det rent og fint er tidkrevende. Når man skal ta bilder av huset eller holde visninger, må hver krok og krik må vaskes og holdes rent. Møbleringen må se bra ut, være støvfritt og ikke minst må det lukte godt. Stearinlysene må tennes, og gjerne noe bakst må settes frem på kjøkkenet.
Men en 3D-visualisering ser alltid perfekt ut!
Her er det aldri uryddig eller støvete, stearinlysene er alltid tent og møbleringen er til 20 i stil.
5. 3D bilder av boliger gir mersalg
Når man lager 3D visualiseringer av boliger anbefaler vi alltid å presentere boligen fra sin beste side.
Presenter boligen i eksklusiv kvalitet med flott parkett, oppgraderte baderom og kjøkken. Utvendig bør innkjørselen være steinbelagt, gjerne med støttemurer, gress og ekstra belysning.
Dette gjør at 3D visualiseringene vil se meget bra ut, samtidig som det drastisk øker sjansen for at kunden kjøper disse tilvalgene.
Av erfaring viser det seg at boliger som presenteres i eksklusiv kvalitet selges både raskere og dyrere.
Du som selger tjener som regel mer også, i form av mersalg av de eksklusive løsningene.
6. 3D visualiseringer viser boligen lenge før den er bygget
3D visualisering for eiendom startet som et planleggingsverktøy for de prosjekterende.
Nå brukes 3D illustrasjoner til å vise frem boliger lenge før man setter spaden i jorda. Ved hjelp av disse visualiseringene kan man vise kundene dine akkurat hvordan det ferdige bygget vil se ut, som gir de trygghet til å kjøpe i en tidligfase.
Dette er bra for prosjektøkonomien, som ved tidlig salg gjør det trygt å sette i gang byggingen.
7. Kundene forventer 3D bilder av boliger i høy kvalitet
Kundene forventer å se 3D visualiseringer i høy kvalitet når de ser etter ny bolig.
De fleste bruker nå 3D visualisering istedenfor vanlige foto, fordi dette rett og slett ser mer profesjonelt ut.
Vi anbefaler å bruke 3D visualiseringer i høy kvalitet, ikke enkle visualiseringer som ser ut som spillet «The Sims». Dårlig kvalitet på illustrasjonene vil ikke kunne få frem alle de gode kvalitetene i prosjektet, og kundene vil ikke bli imponert.
Hvis du ikke bruker 3D visualiseringer i høy kvalitet, vil kundene muligens tenkte at du begynner å gå ut på dato og se seg om etter andre prosjekter..
Konklusjon – 3D visualisering av boliger øker salget
3D bilder av boliger i høy kvalitet øker salget ved å tiltrekke seg de riktige kundene, spre seg raskt på sosiale medier, og gjør eiendomsmeglernes liv enklere.
Samtidig er det bra for prosjektøkonomien ved at man kan selge før oppstart, og øker sannsynligheten for mersalg.
Driver du med eiendomsutvikling eller kjøp og salg av bolig?
Ta kontakt med oss i dag for en hyggelig samtale om hvordan vi kan hjelpe deg med 3D visualisering til hyggelige priser. Vi tar gjerne et gratis og uforpliktende teams møte.